Kymen Sanomat
8.11.2009 |
|
back |
Kosmetiikan ja katseen voimalla Kymen
sanomat 8.11.2009
Myyntitykki,
öljymaalaus kankaalle. Kaunotarkaarti
näyttää
itsestään pintaa, ei paljoakaan
syvyyttä. KuvataideEivor Ewaldsin maalauksia Kotkan
pääkirjastossa 16.11.
saakka.Porvoolainen Eivor
Ewalds, 1959, on useita tutkintoja suorittanut taiteilija ja
taideopettaja,
siis kokenut tekijä. Hänelle on ominaista sarjallinen
työskentely, jossa hän
varioi samaa teemaa moneen kertaan. Väriskaala on kirkas ja
puhdas.
Tämänkertaiset Voimanaiset ovat yltiöpositiivisia,
slimmattuja, trimmattuja ja
kammattuja. Siis sellaisia, joita emme ole ja jollaisiksi monet
meistä eivät
edes halua.Teinityttöjen unelmat ovat todennäköisesti
erilaisia. Tekijä
kertoo hänen
päälleen sovitellun naivistin viittaa.
Miksei niinkin, mutta siloittelevasta tyylistä voisi
löytyä johdannainen
pop-taiteeseenkin, mainosten ja muotikuvien kuvatyyppeihin. Kaunokaiset
ovat
selvästi valmistautuneet kohtaamisiin; he esittäytyvät
mielellään ja
poseeraavat toivotulla tavalla. Minun mieleeni eniten on kuitenkin
maalaus Äly
ja voima, jonka perusvire on surrealistinen. Siinä miespolo
yhdellä airolla
yrittää soutaa määränpäähän
itsevarman rakastettunsa. Tekninen taito lyö tässä
teoksessa kättä ymmärrettävälle sanomalle. Kasvotyyppi
pysyy samana: painavaluomiset
silmät, kapea
nenä, jotka voisivat olla lainaa ikoneista, tarkoin punattu suu ja
harkitusti
asetellut hiukset. Taiteilija ei piittaa loogisesta
muodonrakentamisesta eikä
valotutkielmista, vaan siirtyy sovinnollisesti tyylitellen
sävystä toiseen. Viittaukset
henkilön ulkopuolelle on
karsittu vähiin, usein
kevyesti pompahteleviin kupliin tahi kierteisiin spiraaleihin. En
oikein saa
kiinni tarinoista, joita sievät kasvot kätkevät.
Kaunottarien tunteet jäävät
arvailujen varaan. Silmät
ovat sielun peili, sanotaan.
Eivor Ewaldsin naiset
ovat huolella levittäneet luomivärinsä ja sipaisseet
rajausviivansa ja katsovat
kimaltavin silmäterin eteensä pysähtynyttä. Joku
heistä yrittää hypnotisoida katseellaan,
toinen pilkistää kukkaispäähineen alta. Kunpa
Pusuhuulet-maalauksen tyttösen
toive toteutuisi! Feministin
airueiksi naisjoukko sopii
heikohkosti. Ainoita
teoksia, joissa nainen on suhteessa toiseen ihmiseen, on Myyntitykki.
Menestyvän miehen takana on aina nainen, saattaisi olla sanoma. Punaiset
kynnet vasten miehen rintaa
voisivat olla myös
viesti. Varokin, tai raavin. Pohjoisessa unelmassa naisen kumppanina
laukkaavat
sudet, hänen sisäiset petonsa. Nettigalleriassa
tekijällä onkin koko joukko
hienoja eläinmaalauksia. Näyttely
on siis kaunis, sopusointuinen
ja huolella
toteutettu. Ilkamoivassa asetelmallisuudessaan se asettuu
viihdemaailman
liepeille kuten filmitähti-aiheet osoittavatkin. En saa
selvää, ihaileeko se
vai kritisoi pintakauneutta hehkuttavaa kulttuuriamme. Kauneutta saa
kuvata
eikä kaikkia roskakasoja tarvitse tonkia, mutta tarttumapinta
ehtaan, verevään
elämään luo, jos ei muuta niin uskottavuutta. Kun
jokunen määrä naisen
elämää on takanapäin,
äärimmäisestä
ilosta syövyttävään suruun, ja on yritystä
kantaa oma kortensa kekoon
yhteiseksi hyväksi, kokemus asettuu nyt kyllä esteeksi minun
ja maalausten
väliin. Joudun antamaan periksi subjektiiviselle arvioinnille. LEENA-RIITTA
SALMINEN
|